2015. február 18.

A keresztények nagyböjt bűnbánati időszakában Jézus Krisztus feltámadásának, a húsvétnak a
megünneplésére készülnek, a hitben való elmélyülés, a kiengesztelődés és
a lemondás segítségével. A hamvazószerda arra az ősi hagyományra
vezethető vissza, hogy a hívők a vezeklés részeként hamut szórtak a
fejükre. Ennek emlékét a mai napig őrzi a szertartás: az előző évben
megszentelt és elégetett barka hamujával a pap ezen a napon – illetve
nagyböjt első vasárnapján – keresztet rajzol a hívek homlokára, közben
pedig ezt mondja: „Emlékezzél, ember, hogy porból vagy, és porrá
leszel!” A hamu egyszerre jelképezi az elmúlást és a megtisztulást.
A 7.század óta szerdai nappal kezdődik a nagyböjt, így hamvazószerdától húsvét vasárnapig a böjti napi napok száma éppen negyvenet tesz ki (a vasárnapokat az egyház nem tekinti böjti napnak). A
nagyböjt azért tart pontosan negyven napig, mert a Szentírásban és az
abból kiinduló keresztény hagyományban a negyvenes szám mindig az egyes
események jelentőségét emeli ki. (Jézus Krisztus nyilvános működésének
megkezdése előtt negyven napot töltött a pusztában. Negyven napig
tartott a vízözön, negyven évig vándorolt a pusztában a zsidó nép, Mózes
negyven napig tartózkodott a Sínai-hegyen, és Jónás próféta
negyvennapos böjtöt hirdetett Ninivében.)
A nagyböjt liturgikus színe a lila, amely a 13. század óta jelképezi a
liturgiában a bűnbánatot. Ugyancsak a bűnbánat jeleként marad el a
nagyböjt egész folyamán a szentmisékben az alleluja, amely a liturgiában
az öröm legközvetlenebb kifejeződése; a templomot ez időszakban nem
díszíti virág. Az egyháznak sajátosan a nagyböjthöz kötődő szertartása a
keresztúti ájtatosság, amelyen a hívek mintegy végigkísérik Krisztust a
kereszthalála felé vezető úton.
http://www.kronika.ro/eklezsia/megkezdodott-a-nagybojt/print